Tuesday, January 24, 2017

*Taaskord üks postitus, mille keskel ma hakkasin kahtlema, et miks ma üldse seda kõike kirjutan.. :D Alzheimer light kummitab ikka..*

Istusin siia laua taha maha oma artišoki-läätse salatiga, mille ma just endale valmistasin ja mõtlesin, et kas on üldsel paslik teilegi oma lemmiku sooja salati retsepti jagada. Noh, jagada tahaks väga, sest see on lihtsalt peaaegu parim salat maailmas (caesarit ei ületa siiski mitte miski..) aga siis tuli üks aga. Ma isegi käisin Eesti netipoodide lehed läbi, et kas kuskil Rimis või Maximas või Prismas üldse müüakse koostisosi. Jah, online-poodi ei panda kõiki asju üles, aga.. kas Eestis oleks saadaval purgindatud artišokk õlis? Või kui rahakotisõbralik see salat üldse oleks?

Ma ei ütleks, et toit siin on odav, küll aga kõik inimesed teenivad rohkem. Panen siia tabeli miinimum palkadest. Inglismaal on miinimum vastavalt vanusele, ometigi tuleb meeles pidada, et miinimum on see PÕHILINE, aga väga tihti pakutakse paarkümment penni tunnis rohkem, et motiveerida. Kuu peale tuleb see täitsa korraliku kommirahana juurde..


Jah, elamine maksab ka ikka tunduvalt rohkem siin, aga ütleks et kõik on balanssis. Toit maksab nii nagu ta maksab, enamasti ma valin poes ikka odavama variandi (st poe enda keti versiooni). Eile just käisin poes ja sisse minnes vaatasin et voila! kui hea pakkumine. Kookospiim 90 penni ja sooja kastme graanulid (jep, siis tehakse prae juurde kastet graanulitest+ keevast veest) olid £1 eest. Kõndisin muudes vahedes ringi, kui lampi avastasin, et poe enda brändi kookospiim oli 50 penni ja graanulid 20 penni. £1.90 asemel maksin nende toodete eest kokku vaid 70 penni! Võit missugune!

Ma ei ole kunagi olnud miski fäänsi söögi sööja. Ei lähe mulle peale need toidud, mida peab taldrikult luubiga otsima ja lonksu-suurust jooki jooks tunnike. Olen vanakoolimees ja söön kartulisalatit, armastan külmi viinereid sinepiga ning mannavahtu võiks ma süüa igaks toidukorraks. Siiski on mu toidulaud väga muutunud, aga ma ei tahaks seda kuidagi "fäänsiks" nimetada. Kuna poepakkumised on niivõrd erinevad siin, siis olen ma mugandanud retsepte või lihtsalt miskit, mis teeks tavalise toidu veidi põnevamaks. No näiteks tavalise kana-karri sisse lisan ma kookospiima (mis tegelikult on tavaline nähtus, aga kui me mõlemad armastame chicken tikka't siis vahelduseks on täitsa tore kookosega..). Või kasutan lihtsalt maitseained.. missest et Adami lemmik on Santa Maria broileri- ja lihaüldmaitseained, mis ma ammu-ammu Eestist kaasa võtsin. Kui muidu teda köögis ei näe, siis SM maitseainete lõhna peale tuleb ta kohe.

Aga rääkides fäänsist.. Siin elades ma tunnen, et mu toidulaual on hoopis teistsugused toiduained, mida Eestis olles ma eales ei ostaks. Kas see siis on kallis või lihtsalt kättesaamatu. Lõhe käib meie toidulaualt läbi vähemalt korra nädalas, ribisid sööb Adam üsna tihti, halloumi juust, india või hiina toit, spargel, maasikad ja mustikad aastaringselt, samuti arbuus. Kas ma ütleks, et ma priiskan toitu ostes? Absoluutselt mitte. Kuna mina täidan meie külmkappi, siis ma võiks julgelt öelda, et kahe inimese nädala toit kokku maksab meil umbes £30 nädalas, kui tegelt sedagi.. Ma nimelt armastan kokata ette. St näiteks küpsetan terve kana (£2.79), seda sööme samal õhtul kanapraena ahjukartulite-pastinaagiga (jällegi väga odav siin, nagu kaalikas...) ja hiljem puhastan kanaluud puhtaks ning ülejäänud lihast tuleb järgmiseks päevaks kana-karri riisiga.. Kuna koguseid ma enamasti arvestada ei oska, siis karri-kana+riisist jääb riisi üle ja siis omakorda järgmiseks päevaks saab miski risottolaadne asi kokku keeratud.. Või saavad koerad endale.. Kuna mina söön lõunat tööl ja Adam ka, siis üsna tihti valmisostetud toit läheb sügavkülma ja kasutan sealt siis kui midagi külmikus järgi pole, nagu tavaliselt ikka..
Samuti on siin väga ekstreemsed allahindlused toiduga. Kaks päeva enne "parim enne" tähtaega (pane tähele, mitte "Kõlblik kuni"!!) on enamus asjad -50% või -70% ja päev enne parim-enne't on ainult paarkümmend penni ehk. Kord skoorisin suure Brie juustu 40 penniga või tegin suure poti sealihahautist, kus oleva liha eest maksin ma heal juhul kokku ehk £2.

Samas mingid lambiasjad on siin ülikallid. Näiteks küüslaugu üks küünepesa(???? :D :D :D ) on 70 penni.. MIDA HELLI? Või karp mune on £1.85 (kuigi ma olen rebel ja "toetan" puuris pidavaid kanu ja  maksan vähem raha selle eest...) ja jäätist siin üksikult enamasti ei müüdagi, saad osta vaid 4-6 tükki pakis. Aga kui leiadki üksikud jäätised, siis enamasti nurgapoodidest ja needki vähemalt £1.50 (kui võiksid osta Magnumi neljase paki £3 eest..).


Muide, eile ostsin kimbu nartsisse (20 nartsissi) ühe naela eest Tescost ja nende "Displayed until" (ei ole küll nagu "parim enne", aga müügilt korjatakse ära) oli märgitud 26.jaanuar, mis on paari päeva pärast. No ma ei tea.. Mis nendega siis 26ndal tehakse?
Näha on et Rubyboy ikka tunneb tõmmet lillede vastu.. Sõi ju kunagi mitukümmend päevalilletaime ära, on enamus lillesibulaid üles kaevanud ja noh.. Ega lilled siis toaski või olla!
Ei tegelt ta nuusutas üle ja tuli kaissu ära.. 



 Minu omad on vees olles natuke rohkem lahti läinud, aga poes on kimpudena riiulis..


Samuti teises poes (UK säästukas noh..) olid tulbikimbud kaheksa tulbiga £2. Eks ma pean endale need ka ise ostma.... :D

*

Kuna ma olen 10-päevasel missioonil vaid taimetoidul olla, siis tänaseks lõunaks keerasin ma endale kokku selle salati, millest ma alustasin kirjutamist. Kuna see on siiski MINU retsept, siis minu retseptide juures koguseid ei ole. Kõik käib täiesti tunde järgi ja no kui tunnet ei ole siis... sitt lugu. :D

Pisikesed salatipead - "Parim enne" tuli kaks päeva hiljem, £0.20
Artišokid - £1.75 (purgist kasutasin ehk 1/3 ära)
Küüslaugusool- £0.70 (kasutan seda igalpool, seega on kodus niigi olemas.. + lisasin värsket küüslauku ka.)
Kikerherned- £0.50 (kasutasin pool)
Läätsed- £1.80/kg (keetsin vähem kui 100g, üks osa läks külmkappi homseni..)
Tomatid- mingid lambikad jäägid...

Pildilt puudu tavaline sool, sojakaste ja natuke võid läks ka vaja..


Kõigepealt tuleb keeta läätsed. "Loputa" need üleliigsest jahust ära ja pane keema, nagu tavaliselt ikka. 1 tassi kohta 1,5 tassi vett. Keevad need umbes 20-30 minutit, aga eks iga pliit ja pott on erinev, seega tuleb silma peal hoida, et pudruks ei keeda. Ma sain viimasel hetkel jaole, kuigi mulgi oleks võinud veidi "tugevam" jääda see mass.. Kurna. 
(Kusjuures läätsede keetmisel on kõige parem osa just see lõhn- lõhnab nagu saunas. :D ) 

Pane pannile veidi võid, kikerherned ja läätsed. Ma ei tea, kas ilma võita praadides oleks kõik need krõmpsumad jäänud, aga noh.. Homme jälle uus võimalus proovida! Hakkisin juurde ühe küüslauguküüne (st panin suured lõigud, sest ain't nobody got time lõikelauda otsima hakata ma just googeldasin,  et mis on chopping board'i õige tõlge, sest ainus versioon mis pähe tuli, oli "hakkeplaat".. 


Lisa artišoki tükid. Kui kõik on kuumaks aetud (pea meeles, et miski seal ei ole otseselt toores, seega midagi ei pea küpsetama, lihtsalt põhimõtteliselt soojendama..), lisa sojakastet sorts, küüslaugusoola kui tahad või pipart. 

Rebi salat väiksemaks, lõika tomatit kah juurde (või paprikat või kurki..), kalla soe osa salatile peale ja voila! 
Kuna mulle kohutavalt meeldib ülesoolatud toit (väikses koguses..) siis kallasin ma üle sojakastmega ja mmmmmmmmm... 
Kusjuures sushit söön ma ka pigem "sojakaste sushiga" kui et "sushi sojakastmega".. 


Kusjuures artišoki asemel kasutaks ma väga hea meelega ka hapukurki või kasvõi kana. Ma olen märganud, et kui ma teen midagi korralikku süüa ja kõrvale teen salati, siis see salat ei taha meil kuidagi üldse sisse minna.. Nagu mingi "tüütu lisa". Aga niimoodi koheselt salatina serveerida, st nt mitte "kana salatiga" vaid "kana salatipadjal" on kuidagi juba vaimsel viisil midagi teistmoodi..





2 comments:

  1. Artišokid olemas isegi meil, palgapäeval proovin ära :D
    https://www.selver.ee/marineeritud-artisokid-campagna-314-ml
    https://www.selver.ee/artisoki-antipasti-jamie-oliver-280-g

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vapsee! Leidsin oma säästukalaadsest poest samasugused 70 penni eest ja mmmmmm... nii head ikka 😀

      Delete